Viime viikon keskiviikkona kunnanviraston valtuustosalissa keskusteltiin digitalisaatiosta ja erityisesti sosiaalisen median käytöstä markkinointikeinona. Tilaisuuden järjesti Kainuun Etu oy. Tapahtuma oli osa Kainuun digitie -hanketta, jonka tarkoituksena on nostaa yrittäjien tietoisuutta digitaalisuudesta ja parantaa yrityksen toimintaa sekä tulosta digitalisaation avulla. Tilaisuuksia pääsi seuraamaan myös netin kautta, mistä he ovat saaneet paljon kiitosta.
Digitalisaatiosta on puhuttu paljon viime vuosien aikana ja puhutaan edelleen. Hankkeen projektipäällikko Ari Kainulainen kertoo huomanneensa, että kainuulaiset yrittäjät kaipaavat digitaalisiin uudistuksiin hieman tuuppausta. Lisäksi he antavat yrittäjille välineet, joita hyödyntää. - Iso osa yrityksistä ei vielä juurikaan ole tiedostanut ja panostanut digitalisaatioon. Voi olla myös siten, että on tehty nettisivut kaksi vuotta sitten ja lisäksi vähän käytetään Facebookia tai jotain muuta somekanavaa. Tarkoituksena olisi, että mietittäisiin laajemmin, mitä digitalisaatio oman yrityksen kohdalla kaiken kaikkiaan on ja millaisia osa-alueita siihen voi liittyä, Kainulainen kertoi.
Digitalisaatio voi merkitä yrityksessä hyvin monenlaisia asioita. Se voi olla vaikka toiminnanohjausjärjestelmä, asiakashallintajärjestelmä tai sähköinen taloushallinto, jonka Kainulaisen mielestä pitäisi koskea kaikkia tavalla tai toisella.
Hankkeen toinen puoli on ihan konkreettinen yritysten auttaminen. Hankkeen yritystoimenpiteisiin on tarkoitus ottaa mukaan 50 yritystä, joita autetaan askel askeleelta kehittämään digitalisaatiotaan. Jos kehittämiseen käytetään ulkopuolisia asiantuntijoita, niin hanketuki on 50 - 60 prosenttia. - Annetaan konkreettisia apuvälineitä kuten voidaan auttaa käyttämään ulkopuolisia asiantuntijoita. Samoin mietitään yrityksen lähtötilannetta ja tehdään tiekartta siitä, millä askelilla lähdetään kehittämään digiosaamista, Kainulainen kertoi.
Aiheesta enemmän 19. helmikuuta Puolanka-lehdessä.
Laura Tolonen
Comments