Alkon litramyynti kasvoi Kainuussa edellisvuodesta hieman vajaat yhdeksän prosenttia. Litramyynnin muutosta selittää korona-ajan vaikutus myyntikanaviin. Koronarajoitusten myötä matkustaminen väheni, samoin myös ravintoloissa anniskelu. Sen myötä alkoholiostot ovat keskittyneet Alkoihin ja päivittäistavarakauppoihin.
- Viinien myynti kasvoi ja hanapakkaustenkin suosio kasvoi, se oli viime vuoden suuntaus. Toki sitten on myymälä- ja paikkakuntakohtaista, mihin tuoteryhmiin kasvu painottui. Kainuussa se oli aika tasaista, Puolangan, Paltamon, Hyrynsalmen ja Suomussalmen Alkon palvelupäällikkö Erja Kekkonen totesi.
Kekkonen kertoi, että myyntiä oli viime vuonna vaikea ennustaa poikkeuksellisesta vuodesta johtuen. Myymälöissä kuitenkin reagoitiin ja panostettiin asiakaspalveluun.
Kainuussa viinit muodostivat kokonaislitramyynnistä 50 prosenttia. Koko maassa viinien osuus myynnistä oli hieman isompi eli 64 prosenttia. Väkevien osuus litramyynnistä oli Kainuussa 39 prosenttia, kun koko maassa osuus oli 27 prosenttia. Kainuussa panimotuotteita myytiin jonkin verran enemmän viime vuoteen verrattuna.
Aiheesta enemmän 27. ilmestyneessä Puolanka-lehdessä.
Laura Tolonen
Comments