Hiitissä ei pääse lihakset kylmenemään


Hiit-tehotreeni kurssin tunneilla ei ehdi lihakset kylmenemään, sillä 45 minuuttia käytetään hyvin tehokkaasti. Kansalaisopiston hiitiä eli korkean intensiteetin intervalliharjoittelua vetää Meeri Keränen. Tarkoitus on, että syke nousee, tulee lämmin ja hiki virtaa.  

Keränen kertoi, että hiitissä yhdistetään sykettä nostattavia liikkeitä ja puhtaita lihasvoimaliikkeitä. Tämän avulla saadaan aikaan lyhyt, mutta tehokas toiminnallinen lihaskuntojumppa. Kerrallaan tehdään aina kahdeksan liikkeen sarja. Kutakin liikettä tehdään 30 sekuntia ja tämän jälkeen kymmenen sekuntia vaihdetaan liikettä. Liikkeiden jälkeen pidetään tauko. Kahdeksan liikkeen sarja vedetään läpi neljä kertaa. 

- Se on sellainen lyhytkestoinen, mutta todella tehokas treeni. Hiit on kyllä hyvä tapa kohottaa peruskuntoa, mutta ennen kaikkea se auttaa sydän- ja verenkiertoelimistön hyvinvointiin. Myös hapenottokyky alkaa parantua, Keränen kertoi.

Keräsestä hiit sopii monenkuntoisille ja monenlaisille liikkujille, jotka haluavat kohottaa peruskuntoa ja nopeatempoista hikijumppaa. Itse voi kuitenkin säädellä, millä intensiteetillä liikkeitä tekee annetussa ajassa. Kuitenkin jos on paljon toimintarajoitteita esimerkiksi nivelissä, niin voi olla haasteellista tehdä liikkeitä. 

Lue enemmän 5. tammikuuta ilmestyvästä Puolanka-lehdestä.


Laura Tolonen