Paljakan talvikausi täyttyi ulkomaalaisista
- toimitus7
- 7 tuntia sitten
- 1 min käytetty lukemiseen

Safarisuomen yrittäjä Juha Haanela kiteyttää kaksijakoiseksi nyt jo jonkin aikaa sitten päättyneen Paljakan matkailualueen talvikauden. Kaksijakoiseksi kauden tekee se, että Paljakka on tällä hetkellä maineensa vanki, mutta toisaalta talvi oli kuitenkin aivan hyvä. Negatiivinen puoli Paljakassa on tällä hetkellä se, että alue taistelee maineensa kanssa, kun ilmoilla on viesti, että rinteet ja hotelli ovat kiinni.
- Moni asiakas on yllättynyt siitä, että täällähän on toimintaa, eihän tämä olekaan kiinni. Ongelma on siinä, että alueen ydintoiminta eli rinteet ovat kiinni, niin tuossa ei näy sitä rinnekeskukselle tyypillistä liikennettä ja ihmisiä, mikä antaa sitten täällä liikkujille hiljaisen vaikutelman, Juha Haanela sanoo.
Paljakassa ovat kuitenkin olemassa lähes kaikki muut hiihtokeskuksen palvelut: majoitus ja ravintola- sekä ohjelmapalvelut, joita alueen muut yrittäjät tarjoavat.
Haanela kertoi, että ulkomaankauppa räjähti heti ihan toisenlaiseen lentoon kuin koskaan. Tämän taustalla on se, että Paljakassa ja Puolangalla on panostettu ulkomaan markkinoille useamman vuoden ajan. On ollut erilaisia kansainvälistymishankkeita ja markkinointia on tehty. Siinä on myös onnistuttu.
- Meillä on tällä hetkellä Saksassa kaksi matkatoimistoa ja Hollannissa yksi. Pitäisi saada puolenkymmentä toimistoa, mikä olisi hyvä määrä.
Haanela kertoi, että Lapin matkailukeskukset alkavat olla jo niin täynnä ja tukossa, että se on alkanut näkyä Lapin eteläpuolella pienemmissä matkailukohteissa.
- Eurooppalaisilla matkanjärjestäjillä ei ole enää paikkoja Lapissa. Hintataso on myös noussut Lapissa niin korkeaksi, että matkanjärjestäjät eivät pysty myymään sinne. Pienuus on tavallaan myyntivaltti, Haanela ajattelee.
- Hintataso on aiheuttanut sen, että haetaan uusia kohteita ja siihen saumaan olemme nyt päässeet iskemään.
Lue enemmän 14. toukokuuta ilmestyneestä Puolanka-lehdestä.
Tuomo Seppänen
コメント